KPI TAX

Czas czytania: 4 min

Kontrole organów podatkowych w zakresie cen transferowych

Kontrole cen transferowych

Kontrole podatkowe lub kontrole celno-skarbowe, czyli pojęcie, które u wielu podatników wzbudza niekoniecznie dobre emocje.

Zgodnie z raportem Najwyższej Izby Kontroli (Prawidłowość i skuteczność postępowań kontrolnych, podatkowych i egzekucyjnych organów Krajowej Administracji Skarbowej), Ministerstwo Finansów potwierdziło zwiększenie kontroli.

Zatem organy podatkowe zwiększają ilość prowadzonych postępowań kontrolnych, tym także w obszarze cen transferowych.

Ryzyko kontroli cen transferowych

Ryzyko zidentyfikowania nieprawidłowości w ramach kontroli wzrasta i wiąże się z coraz większą specjalizacją organów administracji skarbowej oraz starannym doborem podmiotów będących obiektem działań kontrolnych. Wzrasta także liczba kontroli zakończonych tzw. domiarem podatkowym. Organy podatkowe dysponują także dokładniejszymi i bardziej złożonymi narzędziami analitycznymi.

Należy mieć na uwadze jednak, że ceny transferowe podlegają przedawnieniu, dlatego ważne jest również monitorowanie pod tym kątem realizowanych transakcji i ryzyk z tym związanych.

Przedmiot kontroli

W związku z poziomem skomplikowania obszarów oraz ilością obowiązków formalnych, przedmiot kontroli może być bardzo różny. W przypadku cen transferowych do zagadnień kontrolowanych przez organy podatkowe należą m.in.:

  • Weryfikacja transakcji objętej cenami transferowymi, zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w tym badanie poziomu rynkowego takich cen (arm’s lenght principle).

    Członkowie zarządów spółek kapitałowych mogą ponosić osobistą odpowiedzialność za nieprzestrzeganie przepisów w zakresie cen transferowych.

  • Wypełnienie obowiązków dokumentacyjnych po spełnieniu określonych warunków, tj. sporządzenie informacji o cenach transferowych (TPR), lokalnej i grupowej dokumentacji cen transferowych.

  • Prawidłowość dokonania rozliczeń tzw. korekty cen transferowych.

Wrażliwe obszar w zakresie cen transferowych

Przedmiotem kontroli ze strony organów podatkowych stają się coraz częściej transakcje dotyczące usług niematerialnych czy te realizowane z podmiotami powiązanymi mającymi siedziby w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową tzw. rajach podatkowych. W związku z pozyskiwaniem większej ilości danych również w ramach wymiany informacji międzynarodowej i chęci przeciwdziałania takim zjawiskom jak brak opodatkowania pewnych dochodów czy transferowania swoich dochodów za granicę właśnie z wykorzystaniem wartości niematerialnych tj. m.in. udostępnianiem znaków towarowych.

Dodatkowo obecnie ceny transferowe coraz częściej są kontrolowane również w zakresie restrukturyzacji biznesowych, gdyż również tego typu przeniesienia pomiędzy podmiotami powiązanymi powinny podlegać właściwej wycenie.

Co można zrobić?

Podatnicy, w celu ochrony swoich interesów w związku z potencjalnymi kontrolami dotyczącymi cen transferowych, powinni skupić się przede wszystkim na działaniach możliwie ograniczających negatywne konsekwencje, tj. zapewnienie:

  • prawidłowego wypełnienia obowiązków z zakresu cen transferowych, jeszcze przed wszczęciem kontroli, w tym stosowane właściwe mechanizmy ustalania cen transferowych. Należy również zachować ostrożność w transakcjach z podmiotami powiązanymi w krajach stosujących korzystne stawki podatkowe.

  • koordynacji wymiany informacji w zakresie prowadzonej kontroli cen transferowych po jej rozpoczęciu, w zakresie m.in. udzieleniu pełnomocnictwa profesjonalnemu podmiotowi oraz procesowym uporządkowaniu komunikacji z kontrolującymi.

Zanim nastąpi wszczęcie kontroli cen transferowych

W przypadku dokonywania transakcji z podmiotami powiązanymi, podatnicy powinni na bieżąco analizować czy przekroczone zostają progi rodzące obowiązki w zakresie cen transferowych.

Mechanizmy ustalania cen transferowych pozwolą już na etapie planowania kolejnych działań na określenie rynkowych warunków transakcji w formie analizy porównawczej oraz identyfikację przyszłych obowiązków dokumentacyjnych, czy wreszcie skorzystania z możliwych zwolnień w tym zakresie, chociażby w zakresie transakcji o niskiej wartości dodanej.

Dobrą praktyką jest również posiadanie tzw. polityki cen transferowych.

Polityka ta pozwala na usystematyzowaną weryfikację cen transferowych, identyfikowanie realizowanych transakcji, ograniczając tym samym ryzyko wynikające z ewentualnych doszacowań podatków, będących efektem przeprowadzonych kontroli podatkowych.

Podczas kontroli cen transferowych

W procesie kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej kluczowym jest zebranie i dostarczenie dowodów przez podatnika, a także składanie właściwych wniosków dowodowych. Nie inaczej jest w zakresie kontroli, których przedmiotem są ceny transferowe.

Aktywna współpraca z organami podatkowymi i przedstawianie dowodów lub wyjaśnień to strategia, która może znacząco wpłynąć na ostateczny wynik kontroli.

Właściwe dokumentowanie i prezentowanie dowodów jest kluczowe w celu udowodnienia organom podatkowym swoich racji.

W przypadku wszczęcia kontroli cen transferowych warto zatem udać się po wsparcie profesjonalnego pełnomocnika oraz wspólnie wyznaczyć strategię postępowania. Dodatkowo należy przygotować właściwą argumentację na potrzeby wyjaśnień, czy wreszcie zapewnić odpowiednią, merytoryczną komunikację z kontrolującymi. 

Jak my możemy pomóc?

Usługi oferowane przez naszych ekspertów obejmują nie tylko profesjonalne prowadzenie postępowania podatkowego i sądowo-administracyjnego w przypadku kontroli podatkowej oraz kontroli celno-skarbowej dotyczącej cen transferowych, ale także umożliwiają ustalenie rynkowych cen transferowych przed rozpoczęciem tego rodzaju kontroli.

Spis treści

Zobacz rozwiązania dla Twojej firmy w praktyce

Zapoznaj się z opisanymi przez nas case study

Oszczędność w Fundacji Rodzinnej

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Wykorzystanie ulgi B+R

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Wykorzystanie ulgi na robotyzację

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Współpraca zaczyna się od rozmowy

Najlepszym pierwszym krokiem jest 30 minutowa rozmowa z jednym z naszych doradców.

Podczas tych darmowych 30 minut możemy poznać Twój biznes oraz poszukać wstępnych rozwiązań na najbardziej palące potrzeby firmy.

Inni chętnie czytają również