Czy ceny transferowe mogą unicestwić podatkową grupę kapitałową?
O ile zawsze powinno się analizować rynkowy poziom warunków transakcją pomiędzy podmiotami powiązanymi przed jej zawarciem,...
2024-07-04
Do złożenia informacji TPR, zgodnie z art 11t ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (analogicznie w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), zobowiązani są podmioty powiązane:
obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych – w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub
realizujące transakcje kontrolowane korzystające z uproszczeń takich jak m.in. safe harbour.
Termin złożenia informacji o cenach transferowych dla podatników, których rok podatkowy rozpoczynający po 31 grudnia, wypada na koniec 11 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego. Dla podatników, których rok podatkowy nie biegnie równolegle do roku kalendarzowego, złożenie informacji TPR będzie więc wypadał w innym okresie.
W kontekście obowiązków związanych z wypełnianiem formularza TPR przez podmioty powiązane, istotne jest zrozumienie znaczenia dokumentacji transakcji, regulacji prawnych oraz odpowiedzialności karno-skarbowej dotyczących cenach transferowych.
Właściwa informacja o cenach transferowych dla podatników PIT to TPR-P, zaś dla podatników CIT to TPR-C.
Formularz TPR jest podsumowaniem informacji o cenach transferowych zawartych zarówno w lokalnej dokumentacji cen transferowych, jak i tych w zakresie transakcji zwolnionych z obowiązku jej sporządzenia, a więc w zakresie cen transferowych i transakcji kontrolowanych. Informacja składana jest do końca 11 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, którego dotyczy.
Cyfryzacja obejmuje coraz więcej aspektów naszego życia, w tym również w sferze podatków. Od tych za 2022 r. formularze TPR na potrzeby raportowania informacji o cenach transferowych tj, warunków transakcji ustalanych przez podmioty powiązane w realizowanych transakcjach, są składane w postaci formularzy online, w formacie XML, za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Przypomnijmy, że dotychczas informację TPR składało się z wykorzystaniem narzędzia Ministerstwa Finansów tj. e-Deklaracje. Nowe wzory dokumentów oraz techniczne aspekty związane z elektronicznym podpisywaniem informacji o cenach transferowych dotyczą roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2021 r.
Mimo oczywistych zalet cyfryzacji, podatnicy często napotykają różne trudności, zwłaszcza techniczne związane z wypełnianiem czy złożeniem formularzy interaktywnych w formacie XML.
Jednym z głównych wyzwań, z którymi musieli zmierzyć się użytkownicy nowego narzędzia udostępnionego przez Ministerstwo Finansów, był problematyczny proces składania formularza TPR. Nowa forma raportowania informacji o cenach transferowych za rok 2022 wymuszała na podatnikach zapoznanie się ze strukturą pliku XML, w którym to formacie przebiega złożenie TPR za pośrednictwem systemu e-Deklaracje.
W przypadku zagranicznych członków zarządów, dodatkowe formalności związane z rejestracją pełnomocnictw mogły stanowić dodatkowe utrudnienie. Niestety, niespodziewane problemy techniczne związane z dostępem do serwisu, szczególnie tuż przed terminem składania informacji TPR, sprawiły podatnikom nie lada wyzwanie i wywołały sporo emocji, w zakresie raportowania, które to stało się po prostu problematyczne.
Zgłaszane problemy obejmowały między innymi trudności z dostępem do narzędzia z powodu przeciążeń systemowych, gdy użytkownicy byli wyrzucani z narzędzia podczas wypełniania formularzy TPR.
Dodatkowo, podatnicy musieli pamiętać o obowiązku złożenia formularza TPR-C do końca listopada, co wiązało się z nowymi przepisami dotyczącymi jego wypełniania. Błędy systemowe zwiększyły skomplikowanie i czasochłonność procesu wypełniania wymaganych obowiązków. Z uwagi na zbliżający się termin, gdy każda chwila miała znaczenie, problemy te wymagały dodatkowych zasobów i czasu, by dokonać terminowego złożenia informacji TPR.
Musisz wiedzieć, że formularz TPR jest poza składaniem również sporządzany za pośrednictwem wskazanego narzędzia. Kolejnym wyzwaniem zatem stało się samo jego wypełnianie.
Ze względu na problematyczny dostęp do narzędzia, formularze musiały być otwierane w programach tak typu notatnik i za ich pomocą modyfikowane. Zmiany w sposobie raportowania i problemy z nimi związane spowodowały reakcję Ministerstwa Finansów w postaci przedłużenia terminu na raportowanie informacji o cenach transferowych za 2022 r., aż do lutego 2023 r., a więc o 3 miesiące. Niezbędne do tego było wydanie stosownego rozporządzenia w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych.
Nie sposób nie zauważyć problemu z brakiem możliwości sprawdzenia formularzy TPR po ich złożeniu. Ta niedogodność utrudnia identyfikację błędów w złożonych formularzach lub pomyłek w ich wysłaniu, w tym także nie ułatwia kontroli kompletności informacji chociażby w zakresie wykazanych transakcji w złożonej informacji TPR.
Ze względu na konieczność umieszczenia oświadczenia o rynkowości cen pomiędzy powiązanymi podmiotami w formularzu TPR, osoba uprawniona do jego podpisania musi posiadać odpowiednie pełnomocnictwo do podpisywania dokumentów elektronicznych UPL-1. Ważne jest, aby pełnomocnictwo to było zarejestrowane przez Urząd Skarbowy przed złożeniem formularza.
Warto również zwrócić uwagę na nowy formularz TPR C (5). Poprawne wypełnienie tego formularza jest kluczowe, a różnice w stosunku do wcześniejszych wersji mogą budzić wątpliwości podatników. Ważne jest, aby wybrać odpowiedni formularz w zależności od podstawy prawnej raportowania.
Dodatkowo, jeśli osoba odpowiedzialna za podpisanie TPR nie posiada polskiego numeru PESEL, konieczne jest uzyskanie tego numeru przed złożeniem formularza UPL-1, a dopiero potem złożenie wskazanego pełnomocnictwa.
Zaznaczmy, że członek zarządu musiał sam sobie udzielić niniejszego pełnomocnictwa, by móc złożyć formularz TPR.
Czasochłonne czynności oraz rodzące się wątpliwości podatników nie były jednak na tyle istotne by Ministerstwo Finansów podjęło decyzję o wycofaniu się z nowej formy składania informacji TPR.
Pytania jakie się nasuwają to m.in. Czy wskazana problematyczna procedura składania omawianych niniejszych informacji TPR zostanie poprawiona?
Tego nie wiemy, możemy jednak pomóc m.in. w prawidłowym przygotowaniu formularzy, z którym na pewno nie warto czekać na ostatnią chwilę.
Zapoznaj się z opisanymi przez nas case study
Najlepszym pierwszym krokiem jest 30 minutowa rozmowa z jednym z naszych doradców.
Podczas tych darmowych 30 minut możemy poznać Twój biznes oraz poszukać wstępnych rozwiązań na najbardziej palące potrzeby firmy.
O ile zawsze powinno się analizować rynkowy poziom warunków transakcją pomiędzy podmiotami powiązanymi przed jej zawarciem,...
Cyfryzacja obejmuje coraz więcej aspektów naszego życia, w tym również w sferze podatków. Od tych za...
Kontrole podatkowe lub kontrole celno-skarbowe, czyli pojęcie, które u wielu podatników wzbudza niekoniecznie dobre emocje. Zgodnie...